Regeneracja filtrów DPF – kiedy i dlaczego będzie konieczna?

21 lutego 2020 By codeengineers

Regeneracja filtrów DPF – kiedy i dlaczego będzie konieczna?

Filtry DPF wyglądają podobnie do tradycyjnych tłumików wydechowych, niemniej jednak montuje się je w pobliżu silnika. W środku znaleźć można strukturę zaprojektowaną do filtrowania gazów spalinowych z jednoczesnym ograniczaniem redukcji silnika tak, aby nie ograniczać wydajności silnika. Dzięki przepuszczeniu gazów ze spalin poprzez ściany pomiędzy kanałami filtra cząsteczek stałych, mogą się one osadzać na jego ściankach i nie zanieczyszczają dzięki temu powietrza.

Smog to coraz bardziej rozrastający się problem, który szkodzi zdrowiu. Część spośród zanieczyszczeń to efekt wydalania spalin z samochodów, szczególnie tych z silnikiem Diesla. Są one rakotwórcze i bardzo trujące, zatem, aby spełnić normy emisji spalin, niezbędne będą filtry cząstek stałych. Należy mieć na uwadze, iż są one prawnie wymagane. Bez nich nasze auto niestety nie przejdzie przeglądu technicznego, a w czasie ewentualnej kontroli drogowej możemy otrzymać mandat za jego brak. Filtry DPF montuje się przy samym silniku. Poprzez ich konstrukcję przechodzą spaliny. Na ich ściankach osadza się popiół i sądzą. Dzięki czemu mogą one zatrzymywać ok. 85 % wszelkich zanieczyszczeń.

Jak przebiega eksploatacja filtrów DPF?

Jeżeli samochód wykorzystywany jest do szybkiej jazdy po autostradach, jego silnik będzie pracował w wysokich temperaturach, więc będzie wytwarzać mniej cząsteczek stałych. Ponadto jazda po autostradzie zapewnia możliwość skuteczniejszej i częstszej automatycznej regeneracji, gdyż wymaga ona szybkiej jazdy przez odpowiednią ilość czasu. Na ogół będzie to prędkość przekraczającą 65 km/h, z którą należy się poruszać przynajmniej przez 15 minut. W tym czasie silnik pracuje na wysokich obrotach i oczyszcza wspomniany filtr.

Pojazdy, które wykorzystuje się do przebywania krótkich tras i przy niewielkiej prędkości, wytwarzają większe ilości cząsteczek stałych i nierzadko nie są w stanie osiągnąć warunków wymaganych celem zainicjowania automatycznego regenerowania się filtra. Nawet jeśli automatyczne oczyszczanie jest często inicjowane musimy wyłączyć silnik, zatrzymać się albo zwolnić, zanim zostanie ono zakończone. Nie będzie wtedy ono w pełni skuteczne, zaś filtr zapycha się bardziej. W takim przypadku konieczna będzie interwencja ręczna celem oczyszczania systemu DPF.

Duże pojazdy z wysokoprężnymi silnikami z niskimi cyklami roboczymi, które eksploatuje się na niewielkich trasach i przy małych prędkościach, cierpią szczególnie w przypadku nagromadzenia się sadzy w zamontowanym w nich filtrze.

Kiedy konieczna będzie regeneracja dpf?

Kiedy kontrolka sygnalizująca stan filtra po raz pierwszy pokaże usterkę, powinno się potwierdzić, iż chodzi o problem z filtrem DPF, nie zaś z jednym spośród czujników mających związek z układem wydechowym. Można tego dokonać poprzez odczytanie kodu usterki. Będzie to dla nas potwierdzenie, czy chodzi o awarię jakiegoś czujnika czy o poziom sadzy w filtrze cząstek stałych.

Jeśli wskaźnik dotyczący filtra DPF wskazuje nazbyt wysoką ilość sadzy, może być już za późno na dokonanie automatycznej regeneracji i konieczne stanie się ręczne czyszczenie. Najlepiej będzie możliwie jak najszybciej przeprowadzić taką procedurę, aby uniknąć ewentualnego uszkodzenia filtra, co mogłoby być kosztowne. Niezbędny stanie się wówczas zakup nowego, co jest bardziej kosztowne aniżeli regenracja dpf. Jeśli ten temat zostanie zaniedbany, może dojść do przytarcia albo zatarcia silnika, co oznacza kolejne wydatki.

Należy mieć na uwadze, iż po tym jak kontrolka w samochodzie pokaże błąd dpf automatyczna regeneracja prawie nigdy nie jest przeprowadzana w odpowiedni sposób i do końca, zaś dalsza praca będzie przyczyną uszkodzenia filtra cząsteczek stałych.